Co to jest Combat Mission?



Combat Mission (skrót = CM) to gra stategiczna z gatunku RTW (Real Time Wargame). Zero zarządzania bazą, zero wydobywania surowców, budowania budynków i produkcji jednostek. Żołnierze i czołgi nie mają czegoś takiego jak "paski życia". Jeśli coś się im może skończyć, to jest to albo stan osobowy, albo amunicja.

Grę rozpoczynamy wybraniem scenariusza (mapy), operacji (kilka bitew na tej samej mapie) lub wybrania losowego stworzenia mapy. Następnie wybieramy stronę konfliktu, opcje walki (przewaga dla którejś ze stron, "gęstość mgły wojny" (fog of war)). W przypadku wybrania losowej mapy, przychodzi teraz etap na wybór jednostek jakim będziemy toczyć walkę (w przypadku scenariuszy czy operacji jednostki są ściśle przypisane do danej mapy). Teraz gra się chwilę ładuje i już jesteśmy na polu bitwy. Gra jest w pełnym 3D. Dziś grafika jest juz jednam trochę przestarzała, ale jest wystarczająca do zobrazowania rogrywki. Bitwy toczą się o punkty stategiczne oznaczone flagami. Zdobycie takiej flagi oznacza zdobycie punktów zwycięstwa, które są liczone po zakończeniu walki. Oprócz flag, punkty zwycięstwa zdobyć można także za zniszczenie wrogich jednostek, pojmanie ich, przepędzenie z planszy itp. Trzeba się więc szybko nauczyć oceniać sytuację i wiedzieć gdzie można poświęcić jednostki a gdzie warto je zachować, gdyż każda jednostka może być na wagę złota. W tej grze nie ma też czegos takiego jak pewność. Armata 88mm z 200m może nie wyrządzić krzywdy Shermanowi, a drużynie piechoty może udać się wysadzić Tygrysa celnym rzutem granatu do wnętrza pojazdu. Zawsze trzeba być przygotowanym na wszystko. Kolejnym atutem gry jest system aktywnych tur. Polega on na podziale tur na dwa rodzaje. Pierwszy rodzaj, to tury wydawania rozkazów. W tych turach dowodzimy jednostkami, poprzez wydawanie im rozkazów. W drugim rodzaju tur, aktywnych tur wykonywania rozkazów, zamieniamy się w obserwatora i patrzymy jak jednostki realizują wydane im wcześniej rozkazy. Tura aktywna trwa 1 minutę, po czym znowu powracamy do tury wydawania rozkazów. System ten pozwala w spokoju wydawać kierować oddziałami i następnie oglądać dynamiczne starcia.

W Combat Mission nieliczny ale dobrze dowodzony oddział, potrafi pokonać liczniejszego ale gorzej zorganizowanego wroga. Dlatego dużą rolę w grze odgrywa jakość jednostek (ich wyszkolenie, wyposażenie w przypadku piechoty, pancerz i uzbrojenie w przypadku pojazdów). Nie ma tutaj czegoś takiego jak "jednostka uniwersalna". Każda ma swoje dobre i słabe strony. Np. taki PzKpfw VI Tiger ma mocny pancerz i dobre działo, ale jest wolny, ciężki (może się zakopać!) i dość długo obraca wieżą. Jakby tego był mało, zdarzają się też różne przypadki. Zgodnie z tezą pruskiego teoretyka wojkowego gen. Karla von Clausewitz'a, polem walki dowodzi albo znakomity taktyk albo przypadek.
Od ciebie tylko zależy czy pozwolisz aby o Twoim zwycięstwie (lub porażce) decydował przypadek.

A gdy znudzi Ci gra się z komputerowym przeciwnikiem, zarejestruj się na stronie polskich fanów tejże gry CMHQPL, znajdź innego gracza i odkryj prawdziwą przyjemność płynącą z grania w Combat Mission. Bo czy może być coś lepszego niż gra z żywym, myślącym przeciwnikiem, który poci się i kombinuje tak samo jak Ty aby wygrać? Na tym polega magia tej gry. Gry raz w nią zagrasz i jej zasmakujesz, będziesz do niej wracał przez resztę swojego życia.